دلایل صدای گوش خراش ترمز
ترمز احد از قطعات مصرفی در اتومبیل با درجه ایمنی
قطعات یدکی کیا A یا فوق ایمنی است
که این درجه ایمنی نشان از اهمیت فوقالعاده این تکه به ظاهر ساده دارد.
در ترمزگیریهای شدید و در مواقع حساس که بحث ایمنی جان سرنشینان اتومبیل
و خسارات مالی وزین مطرح است، اهمیت لنت ترمز اغلب مشخص میشود.
ولی یکی از مواردی که رانندگان خودرو گاهوبیگاه با آن سروکار دارند، صدای برآمده
از لنت براثر ترمز کردن است. این صدا گاه در مواقع خاصِ حرکتی و گاه به علت
استفاده از نوعی ماده بهخصوص در لنت و یا اجزای سیستم ترمزی، تولید
و باعث مراجعه مکرر دارندگان خودرو به نمایندگی شرکتهای خودروساز
یا سایر تعمیرگاهها میشود زیرا سبب ایجاد احساس عدم اعتماد راننده
به سیستم ترمز میگردد و این تصور را بهوجود میآورد که عملکرد آن خرده دارد.
این مسئله مختص یک یا چند مملکت نیست بلکه جستار روز بسیاری از شرکتهای مهم
خودروساز و قطعهساز در دنیاست و باعث تحمیل هزینههای گزافی به آنها شده است.
هم اکنون تحقیق در این گویه باعث تعریف پروژههایی در سطوح بالای تحقیقاتی
در دانشگاههای معتبر با استفاده از دستگاههای بسیار پیشرفته شده،
ولی نکته حائز اهمیت آن است که هر صدای ترمزی لزوماً به مفهوم هستی عیب نیست.
در پیوستگی به تعریف انواع صداهای ترمز و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای حذف آنها می پردازیم.
انواع صدای ترمز
صدای لنت ترمز با پروا به شدت و ارتفاع آن اما بهطور کلی صدای
ارتعاش آرام را ناله (
لوازم یدکی کیا ) و صدای تکان سریع را جیغ (Squeal) مینامند.
فاکتورهای طراحی لنت ترمز اتومبیل
در طراحی لنت موارد پایین باید در نظر گرفته شود:
شیار وسط لنت ترمز به عنوان نشانگر بی گمان مجاز به کارگیری
لنت ترمز در ضمن محلی برای خروج گاز و یگانه و غبار برآمده از مصرف لنت است.
۱- در شرایط متفاوت جوی میبایست تاثیر یکسانی داشته باشد.
این کارایی دلخواه باید در محدوده متفاوت دمایی اثناء رانندگی نیز حفظ شود.
۲- پدالگیری خوب در تمام مواقع.
۳- درازا عمر بالا (به لحاظ صرفه اقتصادی)
۴- قابلیت عملکرد در شرایط متفاوت، بدون برپایی صدا.
۵- لنت باید به نحو مطلوبی توانایی توقف اتومبیل را داشته باشد.
۶- محدودیتهای ابعادی برای مونتاژ.
۷- عدم به کارگیری مواد آزبستی.
۸- خروجی غبار کمتر (به منظور تمیز باقی پایدار گذاشتن چرخ)
میزان خروجی غبار لنت و تفاوت سطوح داخلی دو چرخ گاه استفاده از یک ماده
نرمتر برای لنت به منظو بازدارندگی از ایجاد صدا توصیه میشود
که این سوژه به کاهش عمر لنت میانجامد.
مواد مورد بهرهگیری در لنت ترمز
در این تقدیر با بخشهای اصلی ساختمان لنت ترمز آشنا میشوید
زیرا چه بسا در بعضی موارد تغییر ساختار مواد مصرفی در لنت،
یکتا از راههای حذف صدا باشد. موادی که در ترکیب لنت مورد استفاده قرار میگیرند،
عبارتند از: مواد اصطکاکزا مشابه گرافیت، پودر فلز مثل سرب، روی، برنج و آلومینیم،
مقیدکنندهها، پُرکننده ها و عوامل بهبوددهنده که در پیوستگی به کالبدشناسی هر یک می پردازیم.
۱- پودر فلز به منظور افزایش مقاومت مواد در مساوی دما و سایش به ترکیب اضافه میشود.
۲- مقیدکنندهها (Binder): چسبهایی هستند که مواد اصطکاکی را ساحل هم نگه میدارند. رزین Phenolic رایجترین گونه آن است.
۳- Filler ها همانند تراشههای لاستیکی هستند که در مقادیر کم برای کاهش صدای لنت به ترکیب افزوده میشوند.
تاثیر نوع لنت ترمز بر ایجاد صدا
تنوع زیاد نوع لنت و ترکیبات موجود در آن، تاثیر قابلتوجهی بر صدای تولیدی لنت میگذارد. در ذیل به بعضی از پارامترهای مربوط به آن اشاره می شود:
لنتهای نیم فلزی: معمولاً مایه برپایی صدا میشوند که این مسئله بهدلیل سختی بیشتر آنها نسبت به لنتهای غیرآزبستی است. ترکیبات فلزی این نوع لنتها، اثناء ترمزگیری و اصطکاک فلز به فلز باعث برپایی صدای جیغ میشود.
مقدار Fillerها و Binderها
لوازم کیا در مونث اصطکاکی لنت تفاوت چشمگیری در میزان صدای جیغ تولیدی از لنتهای جلو یا عقب برپایی میکند. در این حالت افزودن اجزایی نظیر گرافیت،کربن و ترکیبات بهبوددهنده لاستیکی میتواند مایه کاهش صدای لنت شود. اضافه کردن برنج میتواند مایه رفع ارتعاشات و در ضمن تمیزکاری دیسک و یا کاسه چرخ شود.
شکل هندسی لنت نیز میتواند بر میزان صدای تولیدی کارساز باشد. لنتی با گوشههای پخخورده میتواند روی دیسک ترمز، بدون ایجاد تکان بلغزد. همچنین لنتهای چاکدار مایه تغییر بسامد لنتهای لرزان میشوند.
بعضی لنتها پوششی گزیده تر دارند که به سطح دیسک منتقل میشود. این پوششها مایه برپایی یک نوع فیلم روی دیسک میشوند که تکان و صدا را تفریق میدهد.
صدای جیغ ترمز عقب بیشتر بهدلیل انباشته شدن یکی لنت و … بین لنتها و کاسه چرخ فرآوری میشود. برای حل این مشکل، یکتا و غبار برآمده از لنت ترمز را از روی کفشکها و صفحه پشتبند لنت و اجزای مربوطه منزه کنید.
اقدامات اولیه برای حذف صدای ترمز اتومبیل
علت اولیه صدای ترمز ارتعاش است. در ترمزهای دیسکی ارتعاشات میتواند بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بر روی آن وجود داشته باشد. در ترمزهایی که از سیستم کاسه چرخ کاربرد میکنند، ارتعاشات میتواند بین کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشتبند آن ایجاد شود. در ضمن تکان در یک سرنوشت میتواند مایه تحریک و ایجاد لزرش در قسمت سایر شود؛ بهخصوص که قطعات پیوستگی در حال
قطعات کیا سبکتر شدن هستند و به این ترتیب لزرش آسانتر چهره میگیرد.