اخبار فیلم و سریال انیمه

جدید ترین خبر های سینمایی و انیمه فیلم و سریال

اخبار فیلم و سریال انیمه

جدید ترین خبر های سینمایی و انیمه فیلم و سریال

دلایل صدای گوش خراش ترمز

دلایل صدای گوش خراش ترمز

 

 

ترمز احد از قطعات مصرفی در اتومبیل با درجه ایمنی   قطعات یدکی کیا A یا فوق ایمنی است
که این درجه ایمنی نشان از اهمیت فوق­العاده این تکه به ظاهر ساده دارد.
در ترمز­گیری­های شدید و در مواقع حساس که بحث ایمنی جان سرنشینان اتومبیل
و خسارات مالی وزین مطرح است، اهمیت لنت ترمز اغلب مشخص می­شود.
ولی یکی از مواردی که رانندگان خودرو گاه­و­بیگاه با آن سروکار دارند، صدای برآمده
از لنت براثر ترمز کردن است. این صدا گاه در مواقع خاصِ حرکتی و گاه به علت
استفاده از نوعی ماده به­خصوص در لنت و یا اجزای سیستم ترمزی، تولید
و باعث مراجعه مکرر دارندگان خودرو به نمایندگی شرکت­های خودروساز
یا سایر تعمیرگاه­ها می­شود زیرا سبب ایجاد احساس عدم اعتماد راننده
به سیستم ترمز می­گردد و این تصور را به­وجود می­آورد که عملکرد آن خرده دارد.
این مسئله مختص یک یا چند مملکت نیست بلکه جستار روز بسیاری از شرکت­های مهم
خودروساز و قطعه­ساز در دنیاست و باعث تحمیل هزینه­های گزافی به آنها شده است.
هم اکنون تحقیق در این گویه باعث تعریف پروژه­هایی در سطوح بالای تحقیقاتی
در دانشگاه­های معتبر با استفاده از دستگاه­های بسیار پیشرفته شده،
ولی نکته حائز اهمیت آن است که هر صدای ترمزی لزوماً به مفهوم هستی عیب نیست.
در پیوستگی به تعریف انواع صداهای ترمز و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای حذف آنها می پردازیم.

انواع صدای ترمز

صدای لنت ترمز با پروا به شدت و ارتفاع آن اما به­طور کلی صدای
ارتعاش آرام را ناله (لوازم یدکی کیا ) و صدای تکان سریع را جیغ (Squeal) می­نامند.

فاکتورهای طراحی لنت ترمز اتومبیل
در طراحی لنت موارد پایین باید در نظر گرفته شود:

شیار وسط لنت ترمز به عنوان نشانگر بی گمان مجاز به کارگیری
لنت ترمز در ضمن محلی برای خروج گاز و یگانه و غبار برآمده از مصرف لنت است.

۱- در شرایط متفاوت جوی می­بایست تاثیر یکسانی داشته باشد.
این کارایی دلخواه باید در محدوده متفاوت دمایی اثناء رانندگی نیز حفظ شود.

۲- پدال­گیری خوب در تمام مواقع.

۳- درازا عمر بالا (به لحاظ صرفه اقتصادی)

۴- قابلیت عملکرد در شرایط متفاوت، بدون برپایی صدا.

۵- لنت باید به نحو مطلوبی توانایی توقف اتومبیل را داشته باشد.

۶- محدودیت­های ابعادی برای مونتاژ.

۷- عدم به کارگیری مواد آزبستی.

۸- خروجی غبار کمتر (به ­منظور تمیز باقی پایدار گذاشتن چرخ)

میزان خروجی غبار لنت و تفاوت سطوح داخلی دو چرخ گاه استفاده از یک ماده
نرمتر برای لنت به ­منظو بازدارندگی از ایجاد صدا توصیه می­شود
که این سوژه به کاهش عمر لنت می­انجامد.
مواد مورد بهره‌گیری در لنت ترمز
در این تقدیر با بخش­های اصلی ساختمان لنت ترمز آشنا می­شوید
زیرا چه بسا در بعضی موارد تغییر ساختار مواد مصرفی در لنت،
یکتا از راه­های حذف صدا باشد. موادی که در ترکیب لنت مورد استفاده قرار می­گیرند،
عبارتند از: مواد اصطکاک­زا مشابه گرافیت، پودر فلز مثل سرب، روی، برنج و آلومینیم،
مقیدکننده­ها، پُر­کننده ها و عوامل بهبود­دهنده که در پیوستگی به کالبدشناسی هر ­یک می پردازیم.

۱- پودر فلز به منظور افزایش مقاومت مواد در مساوی دما و سایش به ترکیب اضافه می­شود.

۲- مقیدکننده­ها (Binder): چسب­هایی هستند که مواد اصطکاکی را ساحل هم نگه می­دارند. رزین Phenolic رایج­­ترین گونه آن است.

۳- Filler ها همانند تراشه­های لاستیکی هستند که در مقادیر کم برای کاهش صدای لنت به ترکیب افزوده می­شوند.
تاثیر نوع لنت ترمز بر ایجاد صدا
تنوع زیاد نوع لنت و ترکیبات موجود در آن، تاثیر قابل­توجهی بر صدای تولیدی لنت می­گذارد. در ذیل به بعضی از پارامترهای مربوط به آن اشاره می شود:

لنت­های نیم فلزی: معمولاً مایه برپایی صدا می­شوند که این مسئله به­دلیل سختی بیشتر آنها نسبت به لنت­های غیر­آزبستی است. ترکیبات فلزی این نوع لنت­ها، اثناء ترمز­گیری و اصطکاک فلز به فلز باعث برپایی صدای جیغ می­شود.

مقدار Fillerها و Binderها  لوازم کیا در مونث اصطکاکی لنت تفاوت چشمگیری در میزان صدای جیغ تولیدی از لنت­های جلو یا عقب برپایی می­کند. در این حالت افزودن اجزایی نظیر گرافیت،کربن و ترکیبات بهبود­دهنده لاستیکی می­تواند مایه کاهش صدای لنت شود. اضافه کردن برنج می­تواند مایه رفع ارتعاشات و در ضمن تمیز­کاری دیسک و یا کاسه چرخ شود.

شکل هندسی لنت نیز می­تواند بر میزان صدای تولیدی کارساز باشد. لنتی با گوشه­های پخ­خورده می­تواند روی دیسک ترمز، بدون ایجاد تکان بلغزد. همچنین لنت­های چاک­دار مایه تغییر بسامد لنت­های لرزان می­شوند.

بعضی لنت­ها پوششی گزیده تر دارند که به سطح دیسک منتقل می­شود. این پوشش­ها مایه برپایی یک نوع فیلم روی دیسک می­شوند که تکان و صدا را تفریق می­دهد.

صدای جیغ ترمز عقب بیشتر به­دلیل انباشته شدن یکی لنت و … بین لنت­ها و کاسه چرخ فرآوری می­شود. برای حل این مشکل، یکتا و غبار برآمده از لنت ترمز را از روی کفشک­ها و صفحه پشت­بند لنت و اجزای مربوطه منزه کنید.
اقدامات اولیه برای حذف صدای ترمز اتومبیل
علت اولیه صدای ترمز ارتعاش است. در ترمزهای دیسکی ارتعاشات می­تواند بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بر روی آن وجود داشته باشد. در ترمزهایی که از سیستم کاسه چرخ کاربرد می­کنند، ارتعاشات می­تواند بین کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشت­بند آن ایجاد شود. در ضمن تکان در یک سرنوشت می­تواند مایه تحریک و ایجاد لزرش در قسمت سایر شود؛ به­خصوص که قطعات پیوستگی در حال  قطعات کیا سبکتر شدن هستند و به این ترتیب لزرش آسانتر چهره می­گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.